murielwalinga.reismee.nl

Tijd voor een update!

Grüß Gott alle!

Bijna anderhalve maand geleden dat ik iets geschreven heb, dus tijd voor een update!

Om gelijk de meest gestelde vraag van de afgelopen week maar te beantwoorden: nee, hier ligt geen sneeuw. En ja, in de rest van Oostenrijk wel. Punt.

Goed, wat heb ik de afgelopen tijd gedaan? Om te beginnen was ik één van de medeorganisatoren van de Kolping party op 10 november. Kolping is dus waar ik woon en we vonden het wel tijd worden voor een huisfeestje, dus we hebben gezellig de boel op zijn kop gezet en daarna nog gaan stappen. Geslaagd feestje! Verder was er ook nog een glühweinfeestje, georganiseerd door één van mijn klasgenootjes. Ook dat was erg geslaagd, met uiteraard glühwein, zelfgemaakte kerstkoekjes en een fakkeltocht door de wijngaarden op de heuvel achter haar huis. Erg leuk!
Op 30 november zijn we voor het vak Information and Communication Technologies naar het Ars Electronica Center in Linz geweest. Een technologiemuseum waar je zelf veel dingen mag uitproberen, was best leuk! In diezelfde week had ik een pakje gekregen van de Sint, die ik natuurlijk 5 december pas uit mocht pakken. Het zat vol met lekkernijen, dus aan suiker geen gebrek voor de komende weken. Erg leuk, nogmaals dank! Afgelopen week een leuk feestje gehad bij Kimberly. We hadden bedacht dat het leuk was om de mensen van de masters Export en Toerisme eens samen te laten feesten. Prima gelukt!

Verder natuurlijk ook nog gewoon veel lessen en volgende week mijn eerste tentamens. Te beginnen op 19 december, het tentamen van een modulevak (twee vakken in één tentamen). Nerd als ik ben, is de samenvatting al af, maar goed... Moet het natuurlijk nog wel even leren. Trouwens, de cijfers werken hier anders dan in Nederland (uiteraard). Een 1 is het hoogste en dat betekent dat je tussen de 91% en 100% goed hebt. 5 is het laagst (minder dan 60%) en dan heb je het tentamen dus niet gehaald. Maar de vakken bestaan hier niet alleen uit het tentamen, zoals we dat vaak in Nederland wel hebben. Het tentamen van 19 december telt bijvoorbeeld voor 60% mee, de presentatie en een rapport beide 20%. Maar ieder vak heeft zijn eigen onderdelen en het verschilt dus per vak hoe zwaar iets weegt.

Nog 10 dagen en dan ga ik lekker voor een twee weken naar huis. Kan niet wachten! Maar voordat het zover is, staat er nog behoorlijk wat leuks op het programma. Zo is er komende vrijdag een Exchange Students Fair. De uitwisselingsstudenten presenteren hier hun scholen. Ik ga natuurlijk kijken of mijn uitwisselingsschool uit Finland er ook is én of en welke scholen er uit Nederland zijn. Ben benieuwd! Daarnaast ga ik zaterdag naar Wenen, samen met een aantal klasgenoten en andere bekenden. Eerst de kerstmarkt bezoeken en \'s avonds naar de grootste club van Oostenrijk, daar treedt de Nederlandse DJ Hardwell op. Voor de mensen die hem niet kennen, hierbij de aankondiging voor komende zaterdag: http://www.youtube.com/watch?v=FB2ktHWnasU (oma, luister dit maar niet...)

Oh ja, ik vroeg me in mijn vorige verhaaltje af hoe leuk Krems zou zijn in kerstsfeer. Nou... ERG LEUK! Overal in de winkelstraat staan glühwein/punsch/wafelstands, alles is versierd en als het donker wordt geeft dat een super gezellig sfeertje. Al met al, erg leuk om een keer mee te maken. Aangezien ik de afgelopen drie dagen niks anders doe dan kerstliedjes draaien, zal de kerstmarkt in Wenen ook wel een hoogtepuntje gaan worden.

Lieve mensen, tot over 10 dagen!!!

Liebe Grüβe,
Muriel

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!