murielwalinga.reismee.nl

Een lekkere luie zondag!

Grüß Gott alle!

Vandaag heb ik een luie zondag, dus het leek me wel weer eens tijd om wat op mijn reismee.nl te zetten!

Van 18 t/m 20 oktober zat ik met school in Bulgarije. We bezochten daar de stad Veliko Tarnovo, omdat zij genomineerd zijn als Europese Hoofdstad van de Cultuur 2019. Aan ons te taak (als toerisme-experts in spe) om te kijken hoe ze er voor staan en wat er eventueel nog gedaan kan worden om van Veliko Tarnovo een sterke kandidaat te maken in de race om de titel van Europese Hoofdstad van de Cultuur 2019. De reis naar Veliko Tarnovo was al een avontuur op zich. Op 18 oktober stond de vliegreis naar Sofia om 7.10 uur gepland. Dat betekent voor de mensen uit Krems, dat zij om 4.45 uur opgehaald werden van het station, om op tijd op het vliegveld in Wenen te zijn. Op tijd, dat waren we. Het vliegtuig helaas niet. Twee uur vertraging en om 9.20 uur vlogen we dan toch naar Sofia. Anderhalf uur later stonden we met onze voetjes op Bulgaarse grond. Eerste indruk vanuit het vliegtuig: wat een lelijk land. Veel lege en bruine vlaktes. Eerste indruk op en buiten het vliegveld, wachtend op de taxibus: best modern. Eerst indruk na een aantal kilometers rijden: wat een armoede. Slechte ‘huizen' en wát een slechte wegen! De hele weg hebben we ja-knikkend in de bus gezeten, met af en toe een flinke bocht naar links of rechts om scheuren in de weg te ontwijken. Koeien op wegen, zigeuners met hun knapzak (prachtig woord) en zeer oude auto's hebben we gepasseerd. Na goed 3,5 uur in de bus, kwamen we aan in Veliko Tarnovo. Omdat het programma was uitgelopen door onze vertraging, was er geen tijd om in te checken en gingen we gelijk door naar onze eerst interviewpartner. Maar goed dat ik wat Duits versta, want omdat ze dachten 'Oh leuk een school uit Oostenrijk! Laten we een Duitstalige tolk regelen!' was het resultaat dat mijn notities in het Nederlands, Engels en Duits waren.

Om een lang Bulgaars verhaal kort te maken: het was een vermoeiende trip, maar erg leuk, spotgoedkoop en we hebben veel info kunnen verzamelen. Dat Bulgarije het armste land van de EU is, viel goed te zien. Maar het verschil in Veliko Tarnovo was wel erg groot. Zo loop je langs onbewoonbare huizen die vol liggen met afval en andere troep, maar loop je de hoek om en heb je een prachtig uitzicht over de heuvels waarop de stad gebouwd is. Kortom: afwisselend! Foto's heb ik niet geplaatst op Facebook, wel op mijn deze blog.

In het derde semester (september 2013 t/m februari 2014, het zogenoemde Applied Research and Training Semester = ARTS) heb ik drie keuzes: stage lopen in het buitenland, studeren in het buitenland als uitwisselingsstudent of studeren in het buitenland als double-degree student (hierbij krijg je twee diploma's: één van Krems en één van het land waar je ook hebt gestudeerd). Klinkt natuurlijk erg leuk allemaal en heb ook nog niet echt een idee welke keuze het wordt. Wel heb ik al wat mailtjes gestuurd naar hotels/resorts op leuke zonnige eilanden (Malta, Malediven, Mauritius, Seychellen, dat werk), om te vragen of ze in die periode ook stageplekken beschikbaar hebben. Heb dus al wel een beetje contact gelegd, maar iets concreets is er nog niet uitgekomen. Ik hou jullie op de hoogte!

Ik moet zeggen dat ik verder niet heel veel bijzondere dingen gedaan heb. Dus dan maar een paar weetjes. Wist je dat...
- ... het Oostenrijks-Duits echt afschuwelijk is?
- ... ik toch blij ben dat ik wat Duits spreek, omdat veel hier niet in het Engels is?
- ... Oostenrijkse mannen NIET knap zijn?
- ... het stadje Krems best leuk is?
- ... ik denk dat het vooral in de kerstsfeer erg leuk en sprookjesachtig zal zijn?
- ... er -op een paar vlokken natte sneeuw- hier nog niet gesneeuwd heeft?
- ... het 30 kilometer verderop wél gesneeuwd heeft?
- ... er een Primark is, vlakbij Wenen?
- ... ik hier uiteraard al naar toe ben geweest?
- ... mijn studie tot nu toe een beetje tegen valt?
- ... er vanaf volgend semester, februari, andere vakken komen?
- ... deze vakken me leuker lijken en we daar dus maar naar uitkijken?
- ... ik Nederland wel een beetje mis?
- ... vooral op zondagen (mijn schatjes van) het hockeyveld mis?
- ... ik vanaf 22 december t/m 6 januari weer in Nederland ben?
- ... ik daar naar uit kijk?
- ... ik het superleuk vind dat ik zoveel reacties krijg op reismee, Facebook, Twitter, Whatsapp etc?
- ... ik hoop dat jullie daar nog even mee door gaan?

Nou, volgens mij heb ik jullie nu wel weer genoeg op de hoogte gebracht!
Planning voor de komende paar weken: colleges, excursies, informatiebijeenkomsten over ARTS, intocht van Sinterklaas proberen te volgen (ja, blijf een klein kind...) en vast ook wel een feestje hier of daar.

Liebe Grüβe,
Muriel

Reacties

Reacties

karin

Groetjes van je hockeyschatjes. We gaan zo de voorbespreking in.

OMA

Weer een mooi verhaal. Ik hoop dat je het daar allemaal leuk blijft vinden. We spreken elkaar wel weer. Liefs O ma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!