murielwalinga.reismee.nl

Die Zeit vergeht wie im Fluge

Grüß Gott alle!

Ook hier geldt: time flies when you are having fun, oftewel ‘Die Zeit vergeht wie im Fluge'. Want ik zit hier alweer twee weken. Trouwens, dat ‘fun' heeft wel even op zich laten wachten...

Zoals je in mijn vorige verhaal kunt lezen, gingen papa en mama zondagochtend vroeg weer richting Drachten. Juist die ochtend werd ik wakker met de gedachte: 'Wat dóe ik hier?!!'. Ik had echt even geen idee waarom ik dit ook alweer wilde. Puur omdat ik het nog steeds aan het vergelijken was met mijn fantastische tijd in Helsinki, waar ik vanaf de eerste minuut op het vliegveld al mensen om me heen had. Iets wat hier natuurlijk totaal anders was, omdat ik hier in mijn eentje arriveerde.

Gelukkig is dat gevoel helemaal anders en heb ik de afgelopen dagen ook al heel wat gedaan. Ik zal proberen dat in het kort samen te vatten.

Introductiedagen
Woensdag 19 september was de eerste introductiedag. Het programma was als volgt: eerst twee uur een speech van de rector en daarna twee uur van de ‘directeur' van ons Masterprogramma. Vervolgens zouden we als teambuildingativiteit gaan kanoën/kajakken/vlotten bouwen, maar helaas helaas helaas (not) werd dat door het ‘slechte' weer verplaatst naar maandag. Dus na vier uur luisteren naar verhalen die na 30 minuten niet meer interessant waren, waren we dus alweer vrij. Donderdag was het eigenlijk hetzelfde verhaal. Weer een ‘Vortrag' van onze Tourism & Leisure Management Master directeur en daarna nog een aantal optionele activiteiten. Aangezien ik belangrijkere zaken te doen had (studentenrekening openen, anders kan ik geen telefoonabonnement afsluiten), ben ik maar snel naar het centrum gefietst en heb ik die activiteiten gelaten voor wat het was.

Vrijdag was een vrije dag en heb ik samen met de Kroatische Nina, die ook op de campus woont, onze school opgezocht. Zoals ik al eerder schreef, is mijn school gevestigd in een oud klooster en het is echt een mooi gebouw. Alleen de weg er naar toe... Dat is echt een hel! Voordat je überhaupt (ja, ik blijf mijn Duits oefenen) voor het gebouw staat, loop je omhoog via een ontzettend steil pad/steile trap. De afdeling toerisme zit op de tweede verdieping, dus je bent daarna ook nog eens vier trappen verder voordat je uitgeput op je stoeltje zit. Maar hey, goed voor de conditie zullen we maar zeggen!

Goed, snel verder met het laatste deel van de introductiedagen: het kanoën/kajakken/vlotten bouwen. Dit alles gebeurde uiteraard langs en op de Donau. Voordat de groepen werden verdeeld, werden er eerst een aantal ‘kennismakingsspelletjes' gedaan. Onder andere het maken van een landkaart op de grond. Het enige land dat aangegeven werd was Oostenrijk en men moest dus gaan staan in het land waar men vandaan komt. Aangezien ik de enige Nederlandse ben, wat heet, ik kom als enige ten noorden van Oostenrijk vandaan, stond ik dus een behoorlijk eindje verderop, op een klein bultje. De eerste vraag die aan mij gesteld werd, door de begeleiding van Kanu Wachau, was of ik van de Noordpool kwam. Toen ik uitlegde dat ik uit het noorden van Nederland kwam, was de volgende opmerking: 'dan sta je zeker nu op een hoger punt dan dat je in Nederland ooit gestaan hebt?' Ehhh... Ja, dat klopt. Al met al; het was een bijzonder leuke ochtend!!

De eerste lessen
Ja, en gisteren (26 september) was het dan zover: de eerste lessen. Ik heb een relaxed rooster, met sowieso iedere maandag en vrijdag vrij en daarnaast per week weinig lessen. Maar die lessen duren wel HEEL LANG! Zo had ik gisteren van 10.00 - 13.00 uur E-tourism en van 14.30 - 17.30 uur Experience Design. Vooral Experience Design is leuk want... We gaan van 18 t/m 20 oktober naar Bulgarije! De stad Veliko Tarnovo is genomineerd voor European Capital of Culture 2019 en wij gaan daar een kijkje nemen. Samen met de Oostenrijkse Katharine ben ik Project Manager hiervan, wat betekent dat wij de ‘leiders' van de gehele groep zijn. Erg spannend, maar ook erg leuk! Ok, terug naar de lessen. Lange uren, want vandaag had ik van 9.00 - 13.00 uur Advance Process and Project Management. De naam zegt het al; saai. Voor alle lessen geldt tot nu toe hetzelfde: heel erg veel luisteren, maar dat zal vast te maken hebben met het feit dat ook dat een introductie is.

Overigens, ik heb een erg leuke klas! Veel Oostenrijkers en verder één uit Slowakije, Italië, Spanje, Griekenland, Roemenië, twee uit Kroatië en drie uit Frankrijk.

En dan nog dit
Er was wat gedoe met mijn diploma. Ik had keurig een kopie meegebracht, zoals vermeld stond in de e-mail bij de inschrijving, en wilde dat vorige week even in gaan leveren. Helaas peanut butter, mevrouw had het originele document nodig. Of ik dat niet even op kon laten sturen. Ehh nou nee.
Dus ik mijn ouders gemaild, met de vraag wat er nu moet gebeuren. Toch opsturen of iets anders? 's Avonds kreeg ik een Skypeoproep van oma, waar mijn mamaatje ook bleek te zijn. Die kwamen even mededelen dat ze mijn diploma komen brengen. Mijn reactie: 'Pardon?'. Wat blijkt, de dames hebben al ongeveer in maand in kannen en kruiken dat ze mij met mijn verjaardag zouden komen verrassen hier! Het is dan nu geen verrassing meer, maar daarom niet minder leuk! Van 12 t/m 16 oktober zijn zij dus hier, superleuk!

Dit verhaal wordt alweer veel te lang, dus ik stop er mee. Morgen ga ik met Nina naar Wenen en daarna is er vast weer een boel te vertellen, dus dat zal ik dan binnenkort wel weer schrijven.

Liebe Grüβe,
Muriel

PS1: er staan een aantal foto's op deze site, maar ze zijn allemaal te vinden op Facebook.
PS2: mocht er iemand postzegels en leuke Nederlandse tijdschriften over hebben, het adres is bekend ;-)

Reacties

Reacties

ellen slijkhuis

Goh, wat leuk van alledrie, muriel,jesper,thomas, vandaag een nieuwe reislog. Goed om te horen dat je bijna helemaal bent gesetteld en dat je vrienden ontmoet
. We hebben al met elkaar geskypt, dus niet alles was meer nieuws. Veel plezier in Wenen morgen en lees wel op Fb of hier of je het een mooie stad vindt. Vast wel. Grtjs Ellen xxx

Carolien Ebels

Ha Muriël,
Kan me voorstellen dat je het even een momentje moeilijk had, maar gelukkig kun je je draai daar wel vinden zo te lezen. Ook leuk dat je moeder en oma komen, weer wat leuks om naar uit te kijken dus. Veel plezier daar verder!

Oma

Hoi Muriel,

Fijn weer een mooi verhaal van je te lezen. En nog veel mooier dat je je draai er nu een beetje gevonden. Hebt. Dus leuke klasgenoten. Ook leuk dat je met een oostenrijkse leiding gaat geven aan de groep naar Bulgarije. Liefs oma

Denise

Hoi Muriel,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
Hopelijk schijnt bij jou vandaag het zonnetje, hier is het helaas erg regenachtig op dit moment.
Heel veel plezier daar en succes met je opleiding. Wat leuk dat je zoveel verschillende nationaliteiten leert kennen en binnenkort op reis gaat naar Bulgarije. Maak er een hele mooie tijd van!
Groetjes vanuit een kletsnat Drachten, het hoost nu!!
Denise

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!