murielwalinga.reismee.nl

Alweer thuis!

Wow.. En toen zat ik gewoon alweer thuis in Drachten. Die 4,5 maanden zijn zo vreselijk snel gegaan, dat is niet te geloven. Om mijn verhalenschrijverij af te sluiten, hierbij nog even een verhaaltje over wat ik de afgelopen twee weken heb gedaan.

Op 13 mei hadden we de officiële Farewell Party, georganiseerd door de studentenvereniging van school. Ontzettend leuk gehad; eerst in een soort grote afgehuurde huiskamer inclusief sauna en zwembad, lekkere drankjes en wat hapjes en daarna op stap gegaan in de stad.

De dinsdag erna (17 mei) was er het afscheidsfeestje van mijn Duitse vriendinnetjes Carolin en Franziska. Ook dit was weer gezellig, maar ook erg raar, vanwege het afscheid natuurlijk. Toen ik weg ging van het feestje hebben we dan ook wel een traantje gelaten... Maar, ik ben er van overtuigd dat ik contact houd met de meiden!

En ja eigenlijk waren de dagen erna niet zo heel erg boeiend. Beetje op stap geweest, beetje gezellig gedaan met iedereen daar en toen... Toen was het opeens zondag 22 mei. Niet alleen vriendje Julien ging 23 mei naar huis, maar ook huisgenootje Hortense en nog veel andere mensen waar ik mee om gegaan ben tijdens deze fantastische ervaring. Omdat Julien om maandagochtend al erg vroeg vloog, moest ik zondagavond al afscheid van hem nemen. Erg emotioneel natuurlijk en vooral helemaal niet niet NIET leuk! Ook maandags was het niet leuk; iedereen ging één voor één weg en dat betekende dus van iedereen één voor één afscheid nemen. Heel vreemd om de mensen waarmee je 4,5 maand bent omgegaan, de trein in ziet stappen op weg naar huis. Ja, maandag was gewoon een k*tdag. En uiteraard heb ik heel wat traantjes gelaten.

Op dinsdagavond heb ik met Marel even lekker geborreld voor de laatste keer. En nadat ik woensdagochtend met haar een ontbijtje had gedaan, was het dan om 14.00 uur toch tijd om te vertrekken. Maja.. Zie dan een loodzware koffer maar eens naar de trein te krijgen. Gelukkig waren Ecem en Judit er inmiddels en hebben we samen de koffer in de trein gekregen. Nadat ik van hun en van de inmiddels aangesnelde Florent en (andere) Julien afscheid heb genomen, vertrok ik met Marel naar het station. Daar nam ik afscheid van Marel en ging ik met de bus naar het vliegveld.

Eenmaal daar aangekomen, begon ik mij toch wat zorgen te maken over mijn koffer. En niet onterecht, zo bleek: hij woog namelijk 30 kilo!! En ja, daar moest natuurlijk voor betaald worden. Het meisje achter de balie had me al vijf kilo gematst, maar dan bleef er nog vijf kilo over, wat gelijk staat aan 75 euro. Toen ik uitlegde dat ik op de heenweg maar 30 euro heb betaald en nadat zij het overlegd had met haar collega, mocht ik 30 euro betalen. Heb ik weer lekker gemazzeld dus. Om 17.10 zou ik vliegen, maar dit werd uiteindelijk 17.30 en we zijn met een omweg naar Amsterdam gevlogen. Vanwege de aswolk die over Denemarken, Noorwegen, Zweden en Duitsland hing, vlogen we via de Baltische Staten, Polen, Berlijn, Bremen naar Amsterdam. En toen ik daar aan kwam stond mijn pappie me al op te wachten. Snel in de auto en lekker naar huis! Gisteren was mama jarig, dus ook gelijk familie weer even gezien en dinsdag ga ik weer naar Groningen.

En zo is er alweer een einde gekomen aan 4,5 maand in Helsinki. En het was geweldig!! Ik ben op plekken geweest waar ik anders nooit zou komen (Lapland, Sint Petersburg, Baltische Staten), heb geweldige mensen leren kennen en ik heb zelfs nog wat geleerd op school. Bedankt voor alle reacties die ik heb gekregen, op welke manier dan ook, en tot snel!

Liefs,
Muriel

PS: hieronder nog een paar feitjes die ik jullie niet wil onthouden.

  • Finnen zijn op het eerste gezicht onbeschoft. Ze spugen en rochelen er op los en van groeten als je ze tegen komt op straat of als ze de bus/trein/tram/lift/klaslokaal/winkel binnenkomen hebben ze nog nooit gehoord. Ook laten ze menig deur zo tegen je neus aan vallen.
  • Zodra je ze wat vraagt, zijn ze vreselijk aardig en switchen de meesten gelijk naar het Engels als je merkt dat je geen Fins spreekt.
  • Hoewel ik altijd heb gezegd dat het niet zo is, moet ik nu toch toegeven dat Nederlands en Duits op elkaar lijken. Als ik Engels sprak met Duitse mensen en ik wist een woord niet, zei ik het in het Nederlands en negen van de tien keer wisten ze wat ik bedoelde en andersom.
  • Nederlands is niet sexy.
  • Als anderen Nederlands probeerden te praten ging dat meestal zo: 'g-g-g-g-uche-uche-g-g-g-g-kuch-kuch-g-g-g!'
  • Fransen en Spanjaarden spreken het minst Engels van iedereen, ook al proberen ze het wel!
  • Zodra je met een Fransman aan het praten bent -in het Engels- en er komt een tweede Fransman bij, gaat het gesprek gelijk over in het Frans. Pas wanneer iemand zegt ‘In English please', spreken ze weer Engels. Voor twee minuten.
  • Ik nu snap waarom in Finland zoveel mensen depressief zijn in de winter. De lengte van dagen heeft écht invloed op je humeur.
  • Het is in de lente al om 4.30 uur 's ochtends hartstikke licht. Ik heb dus heel vaak gehad dat ik wakker werd, het hartstikke licht was in mijn kamer en dacht dat het minstens 10.00 uur moest zijn. Uiteindelijk bleek het nog maar 5.30 ofzo te zijn.
  • Ik weet nu ook wat natuur is. Waar in Nederland alles stampievol gebouwd is, is hier in Finland gewoon nog echte natuur te vinden. Grote, erg groene, bossen waar je als enige rond loopt en meren waar verder niks te vinden is; geen huizen, geen auto's, geen mensen, geen bankjes, niets! Geweldig!
  • Finland is wereldkampioen ijshockey geworden (in de finale 6-1 winst op Zweden) en Finnen worden dan dus net zo gek (zo niet nóg gekker), als wij Nederlanders tijdens een WK voetbal.
  • Ik ben verengelst. Als ik met Marel aan het praten was, gooiden we er soms hele Engels zinnen en woorden doorheen en komen we vaak niet op het Nederlandse woord. En ja, dat heb ik nu nog steeds.
  • Finland is echt vreselijk duur. Een aantal prijsvoorbeelden:
    - je haar bijpunten bij de kapper? € 40,-/50,-
    - pizza margarita? € 10,-/15,-
    - één bruinbrood? €2,-/3,-
    - broodje gezond in een winkelcentrum? Minimaal €6,-
    - een pak yoghurt? €2,-/3,-
    - een taart/vlaai? €20,-/50,-
    - goedkoopste fles wijn? €7,-
  • Met andere woorden; ik ben failliet. HELP MURIEL DE ZOMER DOOR!!

Reacties

Reacties

Noortje

Heel herkenbaar allemaal:) Je hebt nog goed genoten van je laatste weken in ieder geval (en zo hoort het ook;))
Geniet van je thuis zijn en succes met wennen;)! (at least de prijzen zijn weer om van te genieten haha;))
Liefs Noor!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!