murielwalinga.reismee.nl

Nog 16 dagen!

Allereerst bedankt voor alle leuke berichtje die ik lees via mijn reismee, Facebook of die ik via via te horen krijg. Heel erg leuk!!!

Er is zo belachelijk veel gebeurd en heb zoveel dingen gedaan sinds Sint Petersburg dat het eigenlijk te veel is om (kort) op te schrijven. Ik ga het toch proberen en bied hierbij al vast mijn excuses aan voor het absurd lange verhaal dat komen gaat.

19 april: etentje team Dutchies
Omdat we met het Nederlandse team het International Event van eind januari hadden gewonnen, hadden we nog een etentje tegoed. Dinsdag 19 april zijn we met de hele groep (10 man) gaan eten bij Kaarna, een erg leuk en goed restaurant in Helsinki. Super gezellig gehad en -voor Finse begrippen- vreselijk veel en luid gelachen en lawaai gemaakt. Zo ‘erg' dat op een gegeven moment bij de gasten die naast ons zaten de gordijnen die een scheiding tussen de overige gasten en ons vormden, wat verder naar elkaar toe werden geschoven. Die Finnen zijn ook niks gewend....

23 en 25 april: picknicken en brunchen
Omdat ik tijdens het paasweekend helaas niet bij ons te toffe hockeytoernooi kon zijn, is er gelukkig hier een leuk initiatief geweest. 23 april organiseerde mijn huisgenootje Hortense een picknick. Ja, buiten! Want ook in Helsinki was het inmiddels lekker weer (lees: 16-18 graden in de zon, maar met wind). Samen met Marel ben ik aan het sandwiches smeren geslagen, Hortense stortte zich op haar heerlijke rijstsalade, met als gevolg een geslaagde picknick.

Twee dagen later (eerste paasdag) was het tijd voor de Easter Brunch. Een initiatief van Marel en mij, met als doel dat iedereen iets mee neemt (zelf gemaakt of niet) dat typisch voor hun land is. Resultaat: een he-le-boel lekker eten! Crêpes uit Frankrijk, cake uit Rusland en Bulgarije, koekjes en nog meer cake uit Hongarije, ‘crumble' en 'menemen' uit Turkijke én appeltaart en boterkoek uit Nederland. Een super geslaagde middag met een man of 20! 's Avonds zijn we met dezelfde groep op stap gegaan in de Jenny Woo; een rare, maar leuke bar waar een biertje 5,30 kost..... Nooit weer dus haha!

28 april: borrelen bij de ambassade
Ieder jaar organiseert de Nederlandse ambassade in Helsinki een borrel voor alle Nederlanders die in Helsinki wonen. Arno (jongen uit Rotterdam die al drie jaar in Helsinki studeert en waarmee ik een vak volg) had mij er op gewezen en nadat ik hoorde dat er gratis bitterballen, kaas en Heineken was, was de keuze natuurlijk al snel gemaakt: Marel en ik gingen borrelen bij de ambassade. Al waren de bitterballen niet van Van Dobben en was het vat Heineken al snel op, het was leuk om een keer mee te maken. Ik ken nu ook het Finse volkslied en het tweede couplet van het Wilhelmus, dus het was nog leerzaam ook. Na de receptie zijn we samen met een aantal andere studenten die we daar tegen kwamen nog wat gaan drinken in de stad en lagen we keurig om 2.00 uur in ons bedje.

30 april en 1 mei: vappu!
Vappu... Één van de grootste feesten in Finland, verspreid over twee dagen. Vappu wordt gezien als de viering van de dag van de arbeid, maar dan wat uitgebreider, want het begint al op 30 april met de studentenviering van Vappu. Na de picknick in het park zijn we gaan kijken naar de ‘kroning' van de Havis Amanda, een standbeeld van een naakte vrouw bij de haven. Tijdens Vappu wordt het lichaam afgedekt en krijgt één studentenvereniging de eer om het beruchte witte petje boven het standbeeld te zetten. Dit witte petje krijg iedereen als hij/zij geslaagd is voor de middelbare school en bewaken ze met hun leven. Tegelijkertijd als de Havis Amanda een petje op krijgt, zetten ook al deze studenten hun pet op. Dus op een gegeven moment heeft iedereen om je heen een wit petje op. Helaas hebben we dit natuurlijk net gemist omdat we naar de foto's op mijn camera aan het kijken waren. Hoe knullig...... 's Avonds zijn we nog op stap gegaan en kwamen we weer thuis toen het licht werd. Nu wordt het hier al behoorlijk vroeg licht, dus niet denken dat het 7.00 ofzo werd ;-)

Zondag 1 mei was er opnieuw een picknick, maar nu voor iedereen. Dus óók voor de niet-studenten, die natuurlijk wel nog met hun petje op liepen. Hoe ouder de persoon, hoe meer vergeeld het petje. Erg grappig om te zien! Ondanks dat het super was om dit een keer mee te maken, denk ik dat ik onze eigen Koninginnedag tóch leuker vind!

3 t/m 7 mei: mama in Helsinki en schooldingen
Op dinsdag 3 mei kwam mama om 15.20 aan op het vliegveld. Toen ze nog in Amsterdam stond had ze mij heel enthousiast gesmst dat ze om 14.37 in Helsinki zou zijn. Dus ik stond met mijn goede gedrag om 14.35 bij de terminal en zag toen op het bord dat het vliegtuig uit Amsterdam gewoon om 15.20 zou landen. Lekker dan, dank je mam! ;-) Dus, dacht ik, dan ga ik wel eventjes winkelen op het vliegveld..... Geen winkel te bekennen. Ok, dan maar eventjes vliegtuigen kijken op het panoramadek.... Ook niet! Gelukkig heb ik mezelf kunnen vermaken met thee drinken en mensen kijken en kwam mama dan toch om 15.35 uur door de poort. Snel met de bus naar huis gegaan en 's avonds lekker uit eten geweest.

De volgende dag had ik een examen (resultaat: 4,5 op een schaal van vijf, dus dikke prima) en 's middags was het tijd voor ‘Conflict Resolution Day'. Een evenement georganiseerd door de Corporate Communications klas, waar ik dus ook in zit. Het hele evenement draaide om hoe conflicten op te lossen zijn. We hadden drie zeer toonaangevende gastsprekers geregeld:

  • Pekka Haavisto: een minister van de Finse partij die te vergelijken is met GroenLinks en die in oorlogsgebieden als Bosnië en Darfur heeft gewerkt om tot een oplossing te komen.
  • Fatbardhe Hetemaj: een 25 jarige die de titel ‘Refugee Woman 2009' draagt en vertelde hoe zij uit Kosovo moest vluchten en welke conflicten ze hier aantrof. Dit zijn dus conflicten tussen Finland en het land van herkomst van de vluchteling. Erg indrukwekkende lezing.
  • Tuija Talvitie: directrice van CMI (Crisis Management Initiative (CMI), een Finse non-profit organisatie die werkt aan het oplossen van conflicten in het buitenland, dus bijvoorbeeld in oorlogsgebieden).

's Avonds hebben mama en ik nog een keer in de stad gegeten en later thuis de twee minuten stilte gehouden. De volgende dag hebben we lekker lang geslapen en ben ik 's ochtends begonnen met het inpakken van een koffer die mama mee kon nemen. Alle winterspullen liggen dus nu weer in Drachten. 's Middags zijn we naar Suomenlinna geweest; een eilandje voor de kust van Helsinki. In maart waren we daar ook al geweest, maar toen was het erg koud en hebben we het maar een half uurtje uitgehouden. Nu was het weer beter en hebben we het ook iets langer volgehouden.

Vanaf 17.00 uur had ik een examen (gaan we het verder niet over hebben....) en 's avonds vroeg op bed want.... Vrijdags stond Tallinn op het programma. Dat betekende, wekker om 6.15 uur en om 8.00 uur met de boot naar Estland. Het was heerlijk weer en nadat we wat rond hebben gelopen, zijn we lekker lang op het terras gaan zitten. Inclusief een lekker koud glas Heineken! Ik was natuurlijk in januari ook al in Tallinn geweest, maar vond het nu (zonder sneeuw en met zon) eigenlijk veel mooier. De terrasjes waren uit gezet, de mensen waren vrolijker en het was er veel drukker. Om 17.00 uur ging de boot weer terug en ook die avond vroeg op bed, aangezien de wekker voor zaterdag (7 mei) op 4.50 uur stond. Dit omdat we al vroeg de bus moesten hebben, want mama vloog om 8.15 uur weer terug. De vier dagen met mams zijn weer om gevlogen, maar gelukkig zie ik haar en ook papa en Robin snel weer terug!

7 en 8 mei: road trip naar Fins merengebied
Terwijl mama de lucht in ging, zat ik in de trein naar Mikkeli. Samen met Marel, Carolin en Franziska gingen we een road trip naar de Finse meren maken. De dames waren vrijdag al begonnen (Helsinki - Lahti - Jyväskylä) en haalden mij zaterdag om 11.00 uur uit Mikkeli. Voor de Google Mapsers onder ons, dit was onze route: Helsinki - Lahti - Jyväskylä - Mikkeli - Savonlinna - Imatra (door het merengebied) - Lappeenranta - Hamina (de vroegere grensplaats tussen Rusland en Finland)- Espoo (nationaal park) - Helsinki.

Na een kopje koffie/thee in de zon in Mikkeli, gingen we verder naar Savonlinna. Daar hebben we de burcht bezocht, die als bescherming tegen de Russen dienden. Zonder precies te vertellen wat we in iedere plaats gedaan hebben, kan ik vertellen dat de plaatsen op zich niet heel bijzonder waren. Wat veel mooier was, waren de wegen er naar toe. We reden -als één van de weinigen- tussen de meren en de bossen door, echt geweldig! Ook het meer dat we zagen in het nationaal park in Espoo was erg mooi. Hier waren we bijna alleen en rondom het meer was, behalve bomen, niets. Geen huisje, geen toeristisch iets, geen mensen, niets... Echt heel mooi! Ik denk dat de foto's voor zich spreken.

9 mei: nog 16 dagen
En dan is het zomaar 9 mei en heb ik nog 16 dagen te gaan in een inmiddels lenteachtig Helsinki. Wat staat er nog op het programma, behalve het afmaken van mijn schoolwerk en een examen aankomende- en volgende week woensdag? Niet zo heel erg veel. Veel tijd doorbrengen met mijn Franse vriendje (zolang ik die nog heb, aangezien we besloten hebben om er na Helsinki een punt achter te zetten. En ik mag toch wel aannemen dat iedereen die dit leest nu wel van hem af wist, hahaha!) en de geweldige mensen die ik heb leren kennen. Naar veel feestjes gaan om deze ervaring af te sluiten, shoppen en mijn koffer inpakken. Mijn volgende berichtje zal ergens vlak voor mijn vertrek zijn. Mijn vertrek is dus op 25 mei en ik kom dan 18.55 uur (Nederlandse tijd) aan in Amsterdam. Robin, hierbij bestel ik graag een broodje frikandel!

Nog 16 dagen te gaan, nog 16 dagen genieten!

Liefs,
Muriel

Reacties

Reacties

Robin

Hahaha! Jij krijgt je broodje frikandel hoor :) Of twee?

Karin

zonder saus!!!

Muriel

Hahaha inderdaad!!! En ook geen uitjes!

Flo

HA nerds, met je broodje frikandel :P Hebben ze die niet in Finland? ;) Maar inderdaad lang verhaal, doch leuk om te lezen! Ik moet de foto's trouwens nog bekijken, maar die zijn vast mooi. Nog heel erg veel plezier de laatste 16 dagen ennuh, geen long distance overwogen? Tot eind mei/begin juni!

Xx

Helga

Mooie verhalen en foto's :)
Veel plezier de laatste dagen, geniet ervan!!

Ben ook druk aan het inpakken, ga zaterdag verhuizen. Ik kom graag nog een x naar de gorechtkade om al je verhalen live te horen!

Patricia

Hoi Muur,

Erg leuk om je verhalen zo te lezen. Ik zou zeggen: geniet van je laatste dagen daar en kom maar snel terug naar Nederland! :D

Liefs, Ties.

Oma

Hoi Muur,
Je verhaal weer gelezen en van de foto's ga ik nog genieten ,want opa komt weer thuis en is er nu de tijd niet meer voor. Geniet nog heel veel van je laatste dagen. Groetjes Oma

buuf

ben weer aardig op de hoogte. mailtje is binnengekomen. 25 mei weer thuis, net op tijd voor 26 mei.....geniet van de dagen en aont sjen!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!