murielwalinga.reismee.nl

Sint Petersburg

Hoi allemaal,

Gisteren ben ik terug gekomen uit Sint Petersburg en het was alweer een erg leuk tripje. Een samenvatting van wat we gedaan hebben (sorry, dat wordt alsnog een lang verhaal...):

Donderdagavond (14 april) zijn we om 19.30 uur met de boot vertrokken naar Sint Petersburg. Natuurlijk veel lol gehad met de nodige hapjes en drankjes, maar om 00.00 toch keurig in slaap gevallen. Om 8.00 uur Russische tijd (UTC +3, dus twee uur later dan in Nederland) werden we gewekt door het zwoele stemgeluid van de mevrouw van het cassettebandje dat werd afgespeeld, met de mededeling dat we om 9.30 uur in Sint Petersburg aan zouden komen. Dit werd uiteindelijk wat eerder en zo stonden we om 9.10 uur met onze voetjes op Russische bodem en werden we verwelkomd door een aantal Russische muzikanten die 'Tulpen uit Amsterdam' speelden. Na een dikke twee uur gewacht te hebben op de paspoortcontrole en rest van onze groep, zijn we om 11.30 uur per bus vertrokken voor een snelle city tour. Na een aantal (onbegrijpelijke) stops te hebben gemaakt, hadden we om 13.30 uur de tijd om te lunchen. Samen met Marel, Franziska en Carolin zijn we naar een fastfoodpannenkoekrestaurant (leg die maar eens op driedubbele woordwaarde!) gegaan. Met andere woorden; een McDonalds, maar dan met pannenkoeken. Je kon pannenkoeken met van alles er op bestellen; van honing tot appels, van sla tot boter, van kaviaar tot champignons en alles daar tussenin. Om 15.30 stond onze bus weer klaar om ons naar de Hermitage te brengen. We hebben er uiteindelijk maar een klein deel van gezien, want als je bij elk(e) kamer/schilderij/ander ‘stuk' een minuut blijft staan, ben je ongeveer 11 jaar bezig. En ja, dat is echt waar!

Nadat we de Hermitage bezocht hadden en in het hotel waren aangekomen, hadden we welgeteld 20 minuten om in te checken bij het hotel, om te kleden en weer in de bus te stappen, want we gingen naar het Zwanenmeer! Met onze nette kleren aan kwamen we iets te laat aan, maar desondanks was het geweldig om te zien!

Dag twee begon vroeg met om 9.15 uur het vertrek naar Catherine's Palace, net buiten de stad. Dit Catharinepaleis is het grote zomerpaleis van de Russische tsarina Catharina de Grote. Hier was onder andere ook ‘the Amber Room' te vinden; een kamer gebouwd uit barnsteen/marmer en waar je geen foto's mocht maken. Foto's van deze kamer zijn uiteraard tóch te zien in het album Sint Petersburg op deze reismee. Ook opvallend (en op de foto); grote kachels met Delfts blauwe betegeling.

Na het bezoek aan het paleis hadden we tot 23.30 uur de tijd voor ons zelf. Eerst even geluncht in de stad en daarna de prachtige ‘Church of the Savior on Spilled Blood' oftewel ‘de Opstandingskerk' oftewel ‘the Colorful Church' oftewel ‘de meest bekende kerk van Sint Petersburg' bezocht. Het zonnetje was inmiddels gaan schijnen, er was geen wolkje meer te bekennen en dat veranderde Sint Petersburg van oud, grijs en Sovjetachtig naar een kleurrijke en levendige stad, iets wat voor mij een erg groot contrast was. Na de kerk hebben we nog wat rond gelopen, heerlijk gegeten en 's avonds om 23.30 uur was het tijd voor de limousine tour. Lees: met de hele groep drankjes doen in een limo, veel lol hebben, je plas ophouden en een aantal stops maken om de stad bij nacht te zien. Superleuke afsluiter van de dag!

De volgende -en laatste- dag hebben we eerste lekker uitgeslapen en na het ontbijt uitgecheckt en zijn we met de metro op weg gegaan naar de Sint Isaac kathedraal. De metro van Sint Petersburg is het diepst gelegen metrostelsel van de wereld en je staat dan ook 3,5 minuut op de roltrap om van boven de grond naar onder de grond te komen. Daarnaast zijn de stations erg mooi, met kroonluchters, standbeelden en muur-/plafondtekeningen. Aangekomen bij de kathedraal heb ik eerst even lekker ruzie gemaakt met de kassajuffrouw, die mij geen korting wilde geven omdat ik volgens haar geen geldige internationale studentenpas had. Wat absolute onzin was en aangezien mevrouw geen woord Engels sprak, hebben we 10 minuten staan wachten op iemand die dat wel deed (zéér zeldzaam in Rusland, zelfs in restaurants!). Ook hij vertelde mij dat deze pas niet geldig was -nogmaals, ONZIN!- , dus heb ik me er toen maar bij neergelegd en de gewone prijs betaald.

Nadat we eerst binnen waren geweest (mooi!), hebben we daarna de kathedraal beklommen. Een lange trip met veel treden, maar met als resultaat wel een prachtig uitzicht over de stad. Hierna hebben we wat gegeten, koffie/chocolademelk/thee gedronken en om 17.00 uur weer verzameld bij het hotel. Vanaf daar bracht de bus ons weer naar de haven, waar we om 19.00 uur met de boot naar Helsinki vertrokken. Toen we ‘s avonds buiten foto's wilden gaan maken van de zonsondergang, begon de boot opeens veel langzamer te varen en niet veel later lagen we stil. Een megagrote ferry die midden op Finse Golf met alleen maar ijs om zich heen stil gaat liggen. Niet echt een lekker gevoel. Tot overmaat van ramp kwam er een nogal griezelig uitziende boot op ons afgevaren en die stopte pas toen ie onze boot raakte. Wat was hier aan de hand?!! Franzi riep nog heel grappig (not): 'HET ZIJN PIRATEN!!!' Maar al snel werd het duidelijk; onder in onze boot ging een deurtje open en daar stapte iemand van onze ferry over op de andere boot, waarna beide boten weer begonnen te varen. Niets aan de hand dus, maar het was wel griezelig..... Uiteindelijk kwamen we om 8.30 uur veilig aan in Helsinki en zijn we lekker naar huis gegaan.

Nu is het alweer 19 april en ga ik over 36 dagen alweer naar huis! Maar, eerst ga ik vanavond uit eten met ons winnende Nederlandse team van het International Event (zie verhaaltje van 2 februari), organiseren Marel en ik a.s. zondag een paasbrunch, ga ik niet naar Noorwegen, maar in plaats daarvan komt mama hier van 3 t/m 7 mei en valt er natuurlijk nog genoeg te leren én te feesten. Oh ja ennn... De sneeuw is hier weg! Het wordt eindelijk lente! A.s. zaterdag 15 graden, zonder wind.. Tijd om te zonnen!!!

Liefs,
Muriel

Florike

Kind, het klinkt wederom super! St Petersburg lijkt me zeker de moeite waard als ik dit lees en de foto's zie. Het is alleen een klein beetje ver :P Maar jeetje nog maar 36 dagen..zou de welbekende uitspraak over vliegende tijd dan toch waar zijn? Leuk dat je mams nog een keer langskomt! Nog heel veel plezier daar en tot eind mei/begin juni!

Liefs

Marcella

Woooww he, 15 graden maar?! ghehe, grapje!
Leuk verhaal weer meid, beetje creepy idd met die boot! Het zwanenmeer was vast super mooi!
Geniet nog van de laatste paar weken, die gaan voorbij voor je er erg in hebt! xxx

liesbeth

hoi muriel,
of alles goed met je gaat hoef ik niet te vragen!!!!!!!!ik lees het. leuke verhalen, erg prettig om te lezen. toppie.
veel plezier nog en ik gooi af en toe een blik naar jouw log. groeten van uw bij de tijdse buuf.

Sylvia de Haan

Hey Muriel,
Hier een berichtje van mij... Wat kan jij heerlijk schrijven meid..... Ik voelde me even helemaal daar.....
Succes verder en ik hoop dat de laatste dagen heeeeeel errug langzaam gaan.
Veel plezier met je moeder en doe haar de groeten.
Liefs en een dikke Friesche tût
;-)