murielwalinga.reismee.nl

Time flies...

... when you are having fun. Dat blijkt nu wel weer, want morgen zit ik hier gewoon alweer twee maanden. Het gaat zo vreselijk snel en dat wil ik helemaal niet, want ik heb het zo vreselijk leuk hier! :-(Gelukkig zijn er nog 2,5 maand te gaan, al ben ik bang dat die ook om zullen vliegen.

Family visit!
Dan maar eventjes naar leuke dingen; vorige week (2 maart) kwamen mama en Robin naar Helsinki! 's Ochtends had ik eerst een tentamen (krijg het cijfer maandag, maar denk wel dat ik het gehaald heb) en daarna ging ik snel naar het station om ze op te pikken. Gelukkig hadden ze één van Helsinki's culturele hoogtepunten al snel gevonden ('Hoi mam, waar zijn jullie?' 'In de McDonald's!'). Na dit culinaire hoogtepunt zijn we naar mijn flat gegaan, waar één van de koffers omgekeerd werd. Het resultaat zie je bij de foto's.

De rest van de dag hebben we niet zoveel bijzonders gedaan; mama en Robin zijn 's avonds naar het hotel gegaan en zijn vroeg gaan slapen. Ik trouwens ook, want ik was een beetje ziekig. De volgende dag zijn we naar Seurasaari (ook wel ‘Squirrel island' genoemd) geweest, waar we over de Baltische Zee hebben gelopen. Later in de middag zijn we nog naar Suomenlinna geweest; een vesting die op zes eilanden voor de haven van Helsinki. Suomenlinna staat op de UNESCO-Werelderfgoedlijst en ja het was inderdaad mooi, maar ook vreselijk koud. Dus, voor herhaling vatbaar in april/mei, mocht moeders nog een keer langs komen. Vrijdag zijn we -heel lui- met de tram, waar we kennis maakten met de lokale dronken bevolking, door Helsinki gegaan, op weg naar het Olympisch Stadion. In de veronderstelling dat je daar naar binnen kon en dat er van alles te doen was. Dat viel dus even tegen; we hebben wat rondgelopen daar, maar er was niets te doen. Dus maar weer snel warm de tram in en ons ritje vervolgd. 's Avonds hebben we heerlijk gegeten bij Kaarna, daarna nog even een (grote) slag door Stockmann gedaan. Je kunt Stockmann vergelijken met de V&D of Bijenkorf, maar dan tien keer zo groot en vaak ook tien keer zo duur. Voorbeeldje; ze verkopen er Dolce & Gabbana tassen van € 450 euro. Maar je hebt er ook ‘gewoon' de Vero Moda en alles wat daar tussenin zit. Daarnaast verkopen ze bijvoorbeeld ook keukenspullen, cosmetica en sportspullen. Heerlijk om daar een dagje rond te lopen. Tsja, en toen was het alweer zaterdag! De laatste dag van mams en Robin in Helsinki. En wat hebben we gedaan? He-le-maal niks. Waarom? Nou, omdat je Helsinki eigenlijk binnen 1,5 dag wel gezien hebt! Om 16.00 uur zijn ze met de trein naar Tampere gegaan, waar vandaan ze de volgende ochtend vroeg weer naar Bremen vlogen. Ook die vier dagen zijn veel te snel voorbij gegaan, maar ik vond het superleuk dat ze er waren!!

Helsinki/Finnen
Al lezend door de rest van mijn verhalen kwam ik er achter dat ik eigenlijk nog niet zoveel over Helsinki en Finnen heb verteld. Dus ja, dan wordt het daar ook maar tijd voor.

Wist je dat...

  • Finnen vreselijk veel melk drinken?
  • Finnen op het eerste gezicht erg gesloten zijn, maar zodra je ze wat vraagt, ze je erg graag willen helpen?
  • De meeste Finnen nog nooit van ‘een deur voor iemand open houden' hebben gehoord?
  • Dat de eerste dagen resulteerde in heel veel deuren in mijn gezicht?
  • Ik die slechte Finse eigenschap nu ook begin over te nemen?
  • Dat weer resulteerde in de deur in het gezicht van een Frans meisje, die daar (uiteraard) niet zo blij mee was?
  • Finnen nooit wat tegen je zeggen als ze een lift/bus/trein instappen of als je ze op straat tegen komt?
  • Ik Helsinki best wel een leuke stad vind?
  • Het een combinatie van nieuwe en oude(re) architectuur heeft?
  • Je als je iets meer naar de buitenwijken van Helsinki gaat, toch ook wat meer ‘Oostblok architectuur' tegenkomt?
  • ‘Oostblok architectuur' een synoniem is voor slecht gebouwde panden, niet afgewerkte huizen en alles wat je je maar bij het Oostblok voor kunt stellen?
  • Finnen er van houden om lekker te rochelen en te spugen op straat?
  • Ze dat ook gewoon naast je doen?
  • Finnen vaak en veel drinken?
  • Het schoolsysteem in Finland cijfers heeft van 1 tot en met 5?
  • Een 1 dan betekent dat je een examen wél gehaald hebt?
  • Een F (Fail) betekent dat je onder de 1 zit en dus gezakt bent?
  • Je hier na 21.00 uur geen drank meer in de supermarkt kunt kopen?
  • Finnen erg goed van vertrouwen zijn?
  • Fins echt een onmogelijke taal is?
  • Ik daarom ook in de tweede periode het vak ga laten vallen?
  • Ik samen met Marel wel een ontzettend goede Finse presentatie hebben gehouden?
  • Ik a.s. dondag (15 maart) een examen Fins heb?

Nee? Nou, dan weet je het nu! ;-)
Zo, genoeg gepraat, tijd om weer met school bezig te gaan! (Ja, ik doe écht wel wat hier haha!)

Liefs, Muriel

PS: volgend tripje; 14 t/m 18 april naar Sint Petersburg!

Reacties

Reacties

Karin

Ik heb nog steeds een zere neus van die deur............! Rare Finnen! Maar het was heel gezellig die paar dagen bij jou in Helsinki. In april/mei misschien nog een paar dagen......

Patricia

Na 21u geen alcoholverkoop meer. Moeten we hier ook maar eens proberen in NL... :)

Marcella

Wat leuk dat je moeder en broertje er waren, super gezellig! leuke wist je datjes.. ik wist idd bijna niks van Finland. Gaaf dat je naar St Petersburg gaat, ben benieuwd naar je verhalen!
Succes met je tentamen! liefs, Mars xx

Jantien

Hoi Muriel,
Ik kreeg deze link van je moeder. Erg leuk om te zien hoe het daar gaat. Dat Lapland is altijd al een wens geweest maar nu weet ik het zeker. ALs je jongens iets ouder zijn gaan we daar zeker nog eens heen.
Zo te lezen heb jij het ook helemaal naar je zin. En serieus aan de studie ook nog :-)
Nog heel veel plezier die laatste 2,5 maand.
Groetjes,
Jantien

Jantien

hihi...ik lees nu "als je jongens" dat zijn natuurlijk "onze jongens"
of is er iets gebeurt in Finland :-)

Muriel

Hahaha, geen commentaar ;-)

Noortje

Yes time flies, merk het hier ook!:(!
Herkenbaar wat je over de Finnen schrijft;) Die melk gewoonte heb ik er iig al van overgenomen haha!
Leuk verhaal weer en super leuk dat je naar St. Petersburg gaat! Zal je presentatie zo eens lezen;)
Veel plezier komende week!
Liefs vanuit Seinäjoki!

Florike

Hoi!

Altijd leuk die wistjedatjes haha! Melk is goed voor elk he...en hopelijk is het gelukt met je tentamens! Is je Nederlandse voedselpakket al op mysterieuze wijze gereduceerd? Leuk dat je family er even was en nog heel veel plezier de komende 2,5 maanden!

Tuutn

PS: Ik kan me niet voorstellen dat je heel Helsinki al na 1,5 dag hebt gezien! Weet je zeker dat je niet een deeltje hebt overgeslagen? :P

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!