murielwalinga.reismee.nl

Lapland

Het tripje waar iedereen hier naar uit heeft gekeken; LAPLAND!

Afgelopen donderdag (17 februari) verzamelde ik samen met 44 anderen om 21.30 uur op het centraal station in Helsinki om naar Lapland te gaan. De slaaptrein vertrok om 22.30 uur en na een lange nacht -met maar drie uurtjes slaap- kwamen we de volgende ochtend rond 11.30 uur aan in Rovaniemi, de hoofdstad van Lapland. Daar werden we opgewacht door een bus die ons eerst naar een supermarkt bracht (want in het plaatsje waar wij zaten, was geen supermarkt te vinden) om inkopen te doen voor de komende vier dagen. Met vele tassen kwamen we een uur later aan in Tiainen. We werden verwelkomt door Jaana, die samen met haar man Seppo ‘Korvalan Kestikievari' runt; het complex waar wij de komende dagen zouden verblijven. Na een korte introductie en het verdelen van de cottages (samen met Marel, Franziska en Carolin zat ik in huisje nummer 1), was het tijd voor een eerste kennismaking met de husky's. Diegenen die mij een beetje kennen, weten dat honden nou niet echt mijn favoriete beesten zijn. Maar deze husky's waren echt superlief! En zodra de honden een slede zien en in de gaten krijgen dat ze mogen rennen, zijn ze helemaal door het dolle heen. We mochten een kort rondje -ongeveer drie minuten- met de husky's doen en daarna stonden de rendieren alweer op ons te wachten. Man, wat zijn die beesten lelijk! Maar ze zijn ook snel, want ze kunnen dus 60 km/h rennen. Nooit geweten! Na twee rondjes in een slede, voortgetrokken door een rendier, hadden we ons rendierenrijbewijs verdiend. Zelfs Marel en Franziska, ondanks dat hun rendier een afwijking naar links had. 's Avonds lekker gegeten (ontbijt en diner zat bij de prijs is, dus dat was erg fijn) en tegen 20.30 uur de sauna in. En wat doe je als je in Lapland de sauna in gaat? Juist; dan ga je er na een tijdje uit om in het ijskoude meer te gaan. HEERLIJK! Het was minder koud dan gedacht en gaf zelfs een adrenalinekick.

De volgende dag stond in het teken van spierpijn kweken. 's Ochtends hebben we zelf een huskyslede mogen besturen. Kleine omschrijving: je staat op een houten slede en voor je uit lopen vier honden. Je ‘rijdt' over een besneeuwd pad met veel hobbels. Probeer dan maar eens -met dikke handschoenen aan- om de slede op de weg te houden! Erg oncomfortabel, maar wel erg tof om een keer te doen. 's Middags was het tijd voor de sneeuwscooter trip. Samen met Carolin zat ik op een scooter, op weg naar een berg met uitzicht over besneeuwd Lapland. Heerlijk om achterop te zitten en -tussen alle hobbels door- te kunnen genieten van de prachtige omgeving. Na de pauze was het mijn beurt om de sneeuwscooter te besturen. Uiteraard lagen we bij de eerste bocht al om. Ik volgde Patrik die voor mij reed (de instructeur was al uit mijn zicht verdwenen) en Patrik ging ‘off-road'. Ik volgde braaf, maar kwam er al snel achter dat dat niet de bedoeling was. Ik probeerde de scooter weer op het pad te sturen, maar helaas.... Een mooie duik in de sneeuw en een lachsalvo van iedereen om ons heen, inclusief onszelf, was het resultaat. Het was lastig om de sneeuwscooter onder controle te houden, dus na 20 minuten heb ik weer geruild met Caro en heeft zij het tochtje afgemaakt.

Zondag was het de één na laatste dag in Lapland. We hebben de gehele dag doorgebracht in wintersportgebied Pyhä, wat op een uurtje afstand van Tiainen ligt. Om nóg meer spierpijn te kweken hebben we zo'n acht kilometer door de sneeuw gelopen. Terug in Korvalan Kestikievari kregen we bij het diner rendierenvlees voorgeschoteld: HEERLIJK! Omdat we deze avond pas om 21.30 uur de sauna in konden, gingen we na het diner nog even in onze cottage zitten. Totdat we om 21.10 uur opeens een smsje kregen: 'Northern lights behind the sauna cottage!'. Binnen twee minuten stonden we buiten en inderdaad... We zagen het noorderlicht! Geweldig om dat eens mee te maken! Ik heb geprobeerd foto's te maken, maar dat is niet gelukt. Benoît (Franse jongen met goede camera) heeft wél mooie foto's gemaakt, die nu ook hier op mijn reismee.nl staan. Later nog even in de sauna en het bleef nog lang onrustig in Lapland....... (Details op aanvraag :-P)

Na vier uur slaap was de laatste dag alweer aangebroken. Om 12.00 uur vertrok de bus naar het Artic Circle Center/Santa Claus Village. Een ontzettend commercieel ‘park', waar we even rond hebben gelopen en om 14.00 uur een afspraak met de Kerstman hadden. Fotootje gemaakt en om 15.00 uur de bus weer in, op weg naar Rovaniemi. Daar kwamen we om 15.30 uur aan en hadden we tot 18.00 uur de tijd om ons te vermaken. En wat doe je dan? Juist, naar de McDonald's. Om 18.00 uur vertrok de trein naar Helsinki, waar we om 7.00 aan zouden komen. Met nadruk op ‘ZOUDEN'. Toen ik om 6.00 uur wakker werd, stonden we stil. Optimistisch dat ik ben, dacht ik dat we er al waren! Totdat bleek dat we al 3,5 uur stil stonden: de motor was kapot! Uiteindelijk kwamen we -met zes uur vertraging- om 12.45 uur aan in Helsinki. Gelukkig kregen we een gratis ontbijtje én krijgen we (een deel van) ons geld van het ticket terug. Daar kan de NS nog wat van leren. Maar de vertraging mag de pret niet drukken want..... LAPLAND WAS GEWELDIG, MAGISCH, FANTASTISCH EN ONVERGETELIJK!

Mocht iemand van jullie ooit de kans krijgen om er naar toe te gaan; DOEN!

Deze week heb ik nog vakantie en a.s. woensdag (2 maart) heb ik mijn eerste examen. Diezelfde dag komen mama en Robin (t/m 6 maart) en tegen die tijd zit ik hier ook alweer twee maanden. Time flies when you are having fun.... :-(

Liefs, Muriel

PS: bekijk ook mijn filmpjes van de husky- en sneeuwscootertocht (zie bovenin bij 'video's')

Reacties

Reacties

ellen

hoi hoi, super om je belevenissen te lezen in het zeer koude lapland.
Wel anders dan sneeuw in oostenrijk. leuk al die foto's en filmpje scootertocht, de andere doet het niet.
Veel succes met je tentamen en veel plezier volgende week met robin en karin. grtjs xxx ellen

Marloes Volker

Hey Muriel!

Wat een ontzettend leuk verhaal! Onwijs gaaf dat je gewoon naar Lapland bent geweest, ik denk niet dat veel mensen van onze leeftijd dat kunnen zeggen.

Hier in Afrika is het temperatuur verschil erg groot, vanmiddag was het 37 graden, en was het bloedjeheet.

Geniet nog onwijs van je tijd daar! :)

Margriet

Wat een super vette trip naar Lapland heb je gemaakt! Echt überjaloers, ook die filmpjes zeg!
Moet nog een vakantie voor de zomer boeken... wordt het dan toch Lapland? ;-)

Veel plezier nog! xxx

ellen

mooi dat noorderlicht, alle foto's en de filmpjes bekeken. Super, zo'n tripje had ik ook wel willen maken. Heel andere wereld. Grtjs

Jessica Walinga

Hai lieverd! Heerlijk om steeds vanalles te lezen en mán! I'm so f*cking jealous! Geniet maar lekker skattie... have fun! Dikke knuff!

Florike

Hoi Muurtje! Ik vind Lapland wel echt supermooi eruit zien op je foto's en filmpjes! Je verhalen klinken ook goed! Alleen de temperatuur van -32 is lichtelijk schokkend :P Ik vind trouwens wel dat je even een husky mee kan nemen voor in Grunn hoor, dat je dat even weet. Ik schep graag verwachtingen. Staan er nog meer reisjes op de planning? Veel plezier volgende week met je family en succes met je tentamen! Schop kont!

Xx

Bianca

Heey Muriel!

Whaaa ondanks dat ik kou haaat klinkt het toch wel superrrr aantrekkelijk! hahaha
wel tof dat je het zo naar je zin hebt!!
Njoy your time:D

liefs

hans nater

Hoi Muriel,
Heel leuk om je verslagen te lezen (je schrijft ontspannend leuk trouwens) en je foto's en video's te zien. Mooie ervaringen heb je opgedaan door naar Lapland te gaan en de daar plaatselijke 'sporten' mee te maken.
Die ervaringen nemen ze je niet meer af !
Joke en ik zijn net terug uit Finland.
Hoewel wij lang niet zo noordelijk zaten als jij ca. 350 km n-o van Helsinki), kan ik me jouw situatie en indrukken goed voorstellen in en van dit mooie (winter) land. Mede omdat ik zelf 2 jaar geleden ook net onder de poolcirkel op vakantie was de husky's.
Mooi dat je het noorderlicht heb gezien, dat geluk heeft niet iedereen !

Muriel, nog veel plezier en ook succes met je examen en geniet bovenal nog van al 'Finse' wat zich aanbiedt.
Ik houd je verslagen en foto's in de gaten.
groet,
Hans

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!