murielwalinga.reismee.nl

Baltia Trip en International Event

Baltia Trip
Zoals Gerard Joling al zong: ‘I got to buy me a ticket to the..... BALTICS!'

Afgelopen vrijdag (28 januari) was het dan zover; om 6.30 stonden we met een man of 30 klaar om naar Estland en Letland te gaan. Om 8.00 uur vertrok de boot die ons via een compleet bevroren Baltische Zee naar Tallinn in Estland bracht. Nadat we om 11.00 uur aan waren gekomen, stond er een flinke wandeling naar het hostel te wachten. Spullen gedropt en daarna Old Town Tallinn gaan verkennen. Old Town is nogal ‘gemaakt'. Dit omdat de gehele Old Town is ingericht in de stijl van de Middeleeuwen. Je liep dus eigenlijk door een sprookje en de sneeuw versterkte dit gevoel alleen maar. Na een lunch in een Middeleeuws restaurant, zijn we verder gelopen naar een museum met de echte Estse naam ‘Kiek in de kot'. Het plan was om door de tunnels, die vroeger door de monniken gegraven zijn onder Tallinn, te lopen, maar helaas waren deze gesloten. Dan maar de hoogte in, op weg naar een uitzicht over Tallinn. 's Avonds gegeten bij Vapiano's (ook écht Ests; een pasta- en pizzabuffetketen) en toen we rond een uur of 20.30 weer in het hostel terug kwamen, stond er een onaangename verrassing te wachten. De deuren van onze kamer stonden open. Juist, er was ingebroken. Gelukkig is er alleen een parfum van Jenny gestolen en verder niets van waarde, maar het idee dat ze zo makkelijk binnen gekomen zijn en door onze spullen zijn gegaan, was nou niet echt een lekker gevoel. 2,5 uur, een bezoek van de flirtende politie en een aangifte later, hebben we nog wat gedronken waarna we toch behoorlijk vroeg ons nest zijn ingekropen.

De volgende ochtend vertrokken we om 9.00 uur naar Riga, Letland, waar we om 14.30 uur aankwamen. In het hostel kregen we te horen dat we een lunch zouden hebben, maar eerst een gratis biertje in de Kiwi bar gingen drinken. Kiwi bar? Yes, want onze ‘reisleider' van het hostel was een Australiër en die moest toch de Kiwi bar promoten, ook al komen de Kiwi's uit Nieuw-Zeeland. Helaas duurde het vertrek richting de bar nogal lang en stonden we uiteindelijk pas om 16.00 uur met een gratis biertje in onze handjes. Uiteindelijk hebben we dus maar met ‘onze groep' (bestaande uit drie Duitse meisjes, drie Nederlandse meisjes en één Francaise) besloten niet meer naar de ‘lunch' te gaan, maar zelf te gaan dineren. Later bleek dat dit een juiste keuze was, omdat de rest om 19.00 uur alweer stierf van de honger. Wij zaten echter met onze billen op de heerlijke banken van de skybar; een bar op de 26e verdieping van een hotel met een prachtig uitzicht over Riga. Hier wat gedronken en daarna op zoek naar een eettentje. Al snel kwamen we uit bij LIDO, een typisch Lets restaurant. Buffetten zijn blijkbaar ‘in' in de Baltische Staten, want ook hier was het self-service. Heerlijk gegeten en hierna nog wat gedronken in een leuk barretje, waar we óók nog het kunstschaatsen live via Eurosport konden volgen. Wat een topavond! ;-)

De volgende ochtend zijn we met onze groep er op uit gegaan en hebben we stad verkend. Mooie gebouwen gezien, leuke foto's gemaakt en veel lol gehad. En natuurlijk ook geshopt! Na een snelle lunch vertrok de bus om 15.00 uur, om ons om 19.30 uur weer in de haven van Tallinn af te zetten. Hier aangekomen stormden alle mensen (ja ook van onze groep) met lege koffers naar het winkeltje om ze te vullen met drank, dat veel goedkoper is in Helsinki en waar Tallinn -bij de Finnen- ook om bekend staat. En ja, dan kan ik natuurlijk niet achter blijven hè? Lekkere goedkope biertjes zijn het resultaat. Om 21.00 uur vertrok de boot en het bleek de sneldienst te zijn, waardoor we keurig om 23.15 uur in een taxi naar huis zaten.

Wat vond ik van de Baltische Staten? Om eerlijk te zijn, niet heel bijzonder. Leuk om er een keertje te zijn, maar had ik niet in Helsinki gezeten, dan was ik er waarschijnlijk nooit naar toe gegaan. Voor beide steden/landen geldt; als je in Tallinn/Riga bent, ziet alles er keurig uit, maar zodra je het stadscentra verlaat, is het merendeel van de huizen en de straat wat armoedig. Dus leuk om een keertje mee te maken en ik ga vast nog wel een keer naar Tallinn. Maar dan niet vanwege de cultuur ;-)

International Event
Afgelopen maandag (31 januari) was er het International Event op school. Hier presenteert ieder land zich met hapjes, drankjes, filmpjes, muziek, brochures etc. Jeroen (studeert in Arnhem) en ik waren vorige week al langs de Nederlandse ambassade geweest voor brochures, dvd's, een megazak pepermuntjes en nog een heleboel andere dingen. Verder hadden we ook bedacht om spijkerpoepen en zaklopen te gaan doen. Het zaklopen was niet echt een succes, maar het spijkerpoepen daarentegen wel. Zo'n beetje alle Aziaten (dat zijn er VEEL), veel Fransen en heel veel mensen met andere nationaliteiten hebben spijker gepoept en het was echt geweldig om te zien. Met een groep van 10 Nederlanders of ‘Nederlanders' (een aantal studeert in Nederland, maar komt ergens anders vandaan. Zie foto's) hebben we echt een feestje gebouwd met veel lol, muziek, kaas, pepermuntjes en spijkerpoepen. Volgende week wordt er een winnaar gekozen en die groep mag dan uit eten in Helsinki.

Nou, meer nieuws heb ik eigenlijk niet! Oh, behalve dan dat ik van 17 tot en met 22 februari in Lapland zit!

Liefs,
Muriel

Flo

Ola! Sounds good! Het lijkt alsof je het erg leuk hebt en dat je in een erg leuke groep van exchange students zit. Ik had de foto's van het spijkerpoepen al uitgebreid bewonderd op je facebook haha, schitterend. Ik zal voor jullie duimen :P Misschien zijn de Baltische staten trouwens wel leuker als je er langere tijd zit! Want nu was het een flitsbezoekje zo te lezen! Maar goed, ik zou het niet weten, het trekt mij ook niet heel erg haha. Maar nog heel veel plezier en succes met alles!

xx Flo

Flo

Hahaaaa eerste eerste eerste!

Amber

De foto's zijn echt super mooi! Lapland lijkt me ook te gek zeg! Leuk om te lezen wat je allemaal doet daar :)

x

Margriet

Ha Muriël!!

Ik krijg inmiddels de mailtjes ook binnen.. leuk hoor! Ben er zelf nog nooit geweest, dus vind het wel gaaf om te zien hoe het er daar uitziet. Ben ook erg benieuwd naar Lapland, dus maak maar veel foto's ;-)
Dat spijkerpoepen moeten we in Grunn ook nog maar eens doen, haha, echt grappig!!

Geniet ervan, xxx

marcella

hee muur,

leuk verhaaltje weer! Zo te zien vermaak jij je daar prima! Had je foto's ook al bewonderd op fbook met de nodige reacties erop! ;)
Wat gaaf dat je binnenkort naar lapland gaat! Wel met een husky slee gaan he?!

Liefs xx

Karin

Yes, van 2 t/m 6 maart komen Robin en ik "even" langs in Helsinki. Leuk, ben al aan het aftellen!

Karin

Lapland weersvoorspelling: -40°C 's nachts. Overdag dus ook lekker koud, rond de -20° tot -25°C. Brrr...... maar geniet ervan. Ik wil ook mee.......hahahahaha.

ellen en de rest

brrr, het is echt koud bij jou. En dan nu ook naar lapland,nog kouder. Heel veel plezier. Grtjs van ons allen,ellen