murielwalinga.reismee.nl

Oriëntatie- en eerste lesweek

Zo, de oriëntatieweek en eerste lesweek zitten er op! Kleine samenvatting van wat ik gedaan heb.

Oriëntatieweek:
Woensdag 12 januari was het dan zover; de start van de oriëntatieweek. Voor het eerst heb ik alle exchange students van de Haaga-Helia University gezien en dat waren er een stuk of 80. Leuk om ook de mensen die je op Facebook al hebt gesproken nu ‘in het echie' te zien. Na lunch op school (voor € 1,35 kun je dagelijks een salade, warme maaltijd en een drankje halen in het schoolrestaurant) zijn we (mijn tutor Eetu -waarover later meer- en Ecem uit Turkije) de stad in gegaan. De bedoeling was dat we alle handige dingen over Helsinki te weten zouden komen, bijvoorbeeld hoe naar de andere campussen te reizen, wat is wat in de supermarkt en hoe het openbaar vervoer werkt. Helaas wist mijn tutor niet zo veel en daarnaast sprak hij ook nog eens gebrekkig Engels. Een zware middag dus haha! We sloten af in een café waar alle exchange students weer bij elkaar kwamen, waarna het programma afgelopen was. Op donderdag moest ik om 9.00 uur in de campus in Malmi zijn (een wijk in Helsinki). Gelukkig waren anderen daar wel met hun tutor geweest en was het makkelijk te vinden. Samen met negen anderen en onze coördinator Marjo Hiisijärvi hebben we o.a. alle vakkenpakket definitief gemaakt en die van mij heeft nu de volgende vakken:

- Intercultural Business Communication
- Corporate Communication
- Finnish for Exchange Student 1 & 2
- International Business & Marketing
- Basics of Marketing

De laatste twee zijn ‘virtual courses', dus die volg en maak ik geheel over het internet. In zijn totaliteit komt het dus neer op zo'n twaalf uur les per week, verspreid over vier dagen en vrijdag dan lekker vrij!

Vrijdags hebben we nog een sight seeing per bus gedaan, waarvan de foto's er inmiddels al op staan, en 's avonds de ‘welcoming party', wat natuurlijk geslaagd was.

Eerste lesweek:
Afgelopen maandag om 8.00 was het dan zover. Ik zat in een Fins leslokaal met om mij heen zo'n 30 andere studenten (Finse en buitenlandse) en voor de klas een Amerikaanse docent. Ik zal jullie geen uitgebreid verslag doen van wat ik allemaal wanneer en hoe gedaan heb ik de lessen, maar tot nu toe zijn de lessen erg leuk. Oh, en -om toch de indruk te geven dat ik hier al ontzettend hard aan het werk ben- ook erg leerzaam natuurlijk! ;-) Het volgen van de lessen in het Engels valt me 100% mee, had gedacht dat het veel lastiger zou zijn om te volgen. De Finse lessen zijn daarentegen wel behoorlijk chaotisch en na 1,5 uur les, staan er dan ook zo'n 40 woorden op het bord, want hij springt nogal van de hak op de tak en bedenk dat ‘dit woord ook nog wel leuk is om te kennen'. Helaas nog weinig grammatica gehad dus, maar daar komt vast nog verandering in.

Voor de virtuele les ‘International Business & Marketing' hadden we daadwerkelijk ook al een behoorlijke opdracht om in te leveren. Veel leeswerk en typwerk, maar hij is bijna klaar.

Dan hadden we afgelopen woensdag (19 januari) nog een Exchange Students Party in een club hier in het centrum en dat werd -uiteraard- later dan gepland. Om die lijn door te trekken hadden we gisteren (vrijdag) hier in ons appartement nog maar een feestje georganiseerd (stuk of 20 man, foto's zijn op deze site te vinden) en is er vanavond nog dé Back 2 Business Party, wat echt heel erg leuk moet zijn. Je krijgt hier statiegeld voor de lege blikjes bier/cola/whatever, dus na ons feestje van gisteren kunnen we weer een week eten.

Zoals je leest heb ik het ontzettend zwaar! En dan heb ik ook nog eens het eerste tripje gepland; vrijdag 28 t/m zondag 31 januari zit ik in Estland en Letland. Meer daar over in mijn volgende berichtje!

Liefs,
Muriel

Reacties

Reacties

Oma

Hoi Muriel,
Weer een leuk verhaal.Je hoeft niet stil tezitten!.De fotos zijn ook leuk en ik geloof dat je in een leuke groep zit. Liefs Opa en Oma

ellen

hoi, leuk om weer wat te lezen. Het is volgens mij veel plezier en dan nog eens studeren. Veel plezier volgend weekend. We lezen wel hoe het is geweest. Grtjs,xxx ellen

Flo

Olaaa chica!

Ik dacht ik breng er even wat Spaanse warmte in met deze aanhef. Ben je al een beetje een ijskonijn geworden of blijf je koukleumen? Ik vind de foto's in elk geval weer schitterend, vooral die niet meer terug te vinden auto haha! Verder klinkt de tijd die je daar doorbrengt nog aardig relaxed en gezellig! Zet die lijn vooral zo voort :) Enjoy! (en dan in het Fins...)

Kussie

Elisabeth

Ha die Muriel, nou dat is helemaal goed gekomen zo te horen! Een spannende onderneming maar ohhh zo leuk. geniet er met volle teugen van en ik ben benieuwd naar al je ervaringen! gr en fijne zondag

Marcella

Hey Muur,

Leuk, weer een verhaaltje van je! :) toffe dingen maak je allemaal mee hoor! Blij om te horen dat je je prima vermaakt daar! En ideaal zeg, college via de computer. Kun je dus vanuit bed lessen volgen! :P
Veel plezier in Letland, ben benieuwd naar de verhalen!

Liefs, Mars

Jeroen kooijmans

hey muur,

ik lees je verhalen elke keer als er weer een nieuwe is en hoop dat je een geweldige tijd hebt in finland.
maar zo te lezen is er niemand die zich zorgen hoeft te maken dat dat niet gebeurd.

nou meis ik blijf je verhalen zeker lezen en wens je een super tijd

groeten jeroen

Helga

Hoi Muriel!
Klinkt erg gezellig allemaal :) Dat Fins leren lijkt nog een behoorlijke uitdaging zeg..
Ik blijf trouwens zoals gehoopt nog 3 maandjes in Grunn, ik zal samen met Flo goed op je spulletjes passen :p
Veel plezier komend weekend!
xx Helga

Oma

Wij vonden het een mooi verhaal tot slot van je verblijf in Helsinki. Wij hebben er van genoten!!Liefs Oma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!